home | waarom Mol Consultancy | trainingen & opleidingen | pragmatische marketing | software & diensten | contact

pragmatische marketing

Marketing is een functie binnen organisaties en tevens een verzameling van processen voor het creëren, communiceren en leveren van waarde voor klanten en voor het beheersen van de klantrelatie op manieren die gunstig zijn voor de organisatie en haar stakeholders.
Hieruit is op te maken dat marketing een vitale rol binnen organisaties speelt en het complexe materie is. Het is een belangrijke voorwaarde voor behoud van het marktaandeel en/of de groei van de organisatie, in welke dimensie dan ook. Een tekort (of gebrek) aan marketingkennis/ervaring is dus een belemmering voor een gezonde organisatie.
Mol Consultancy kan ondersteuning bieden bij alle facetten van de marketing. Het schrijven van een compleet marketingplan is mogelijk.

Analyses

De interne en externe analyse is een belangrijk onderdeel van de marketing. Denk bij de interne analyse aan de strategie, product/marktcombinaties, (financiële) resultaten, bedrijfsstructuur/-cultuur en technologie. Bij de externe analyse draait het om de klantanalyse en concurrentieanalyse. Centraal staan klanttevredenheid, analyse van potentiële klanten en concurrentie en concurrentieverhoudingen. Mol Consultancy kan het management ondersteunen bij het maken van de verschillende analyses.

Marketingmix

Marketing kent de 4 P's, de zogenaamde marketingmix. De P's van Product, Prijs, Promotie en Plaats. Stuk voor stuk onderdelen van de marketing die op juiste wijze moeten worden toegepast om tot een succesvol resultaat te leiden. Naast de 4 bekende P's zijn er ook minder bekende P's toe te voegen, zoals Personeel, Partners en Physical evidence. Op de juiste wijze toegepast vormen deze P's de strategische combinatie van instrumenten die een organisatie ter beschikking heeft om de markt waarop zij actief is te bewerken. Mol Consultancy kan ondersteuning bieden bij de juiste invulling van de marketingmix.

Marketing control

Marketing control is het volgen van de marketingactiviteiten en het vergelijken van de doelstellingen gesteld in het marketingplan met de werkelijk behaalde resultaten. Naast deze vergelijking is een belangrijk onderdeel van de control het terugkoppelen en bijsturen van het lopende marketingproces. Het doel van deze processen is het leren van marketingactiviteiten in het verleden en doelgerichtere marketingactiviteiten in de toekomst. Onderdelen van marketing control zijn: het bewaken van de marketingresultaten, de bewaking van de winstgevendheid, de bewaking van de efficiency en het bewaken van de marketingfunctie. Mol Consultancy kan deze vier marketing control instrumenten implementeren in de organisatie.

Product marketing

Als onderdeel van de marketingmix heeft product marketing zijn eigen mix: kwaliteit, merk, service en verpakking. In tegenstelling tot product management, welke zich richt op de technische ontwikkeling en productie van producten (intern), richt product marketing zich op de aspecten buiten de organisatie, anders gezegd: de onderdelen waar de klant mee te maken krijgt. Product marketing levert belangrijke informatie voor de verkoopafdeling en zorgt voor de meest efficiënte propositie naar de klanten. Mol Consultancy kan de product marketingmix voor uw portfolio evalueren en eventueel bijsturen. Hierbij zijn ook de instrumenten van marketing control toe te passen. Omdat het geen product management taken omvat, is dit dus ook van toepassing voor niet-producenten.

Mol consultancy voor uw marketing

Wanneer u Mol Consultancy ook aan het resultaat van uw marketing wilt laten bijdragen, neem dan contact op. Voor een vrijblijvend gesprek en een Mol Consultancy resultaat.